Tuesday, 2 February 2016

Tips nak menceburi bidang jahitan



LANGKAH-LANGKAH NAK MENCEBURKAN DIRI DALAM BIDANG JAHITAN..!!


Ramai sebenarnya tukang-tukang jahit di Malaysia ni, baik di rumah atau di kedai.. Ada juga yang berminat tapi tak tahu nak mulakan macamana kan.. So saya kongsikan pengalaman untuk panduan kawan2 yang lain. Semoga anda juga terus berjaya.

LANGKAH 1


Minat menjahit ada tapi taktau nak belajar kat mana. Disarankan pergi mengikuti kelas2 jahit jangka pendek pun jadi lah. Bila dah belajar, jangan lupa praktikkan. buat testing pada baju mak ke, adik ke, anak dan keluarga dahulu.

LANGKAH 2


Ramai  yang nak berniaga.. tapi tak berapa kisah tentang nak daftar syarikat. Walaupun jahit kecil-kecil di rumah sebaik2nya daftar lah syarikat.. Tak mahal pun , RM70 sahaja. Bukan apa SSM atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia sebenarnya berguna walaupun jahit kat rumah. Andai kata lah akan datang anda nak buat pinjaman modal pusingan ke , pinjaman mesin ataupun nak beli mesin ansuran sekurang2 SSM ni dpt mengukuhkan pembelian anda. Mungkin bukan sekarang tapi mungkin ia akan berguna untuk   2 atau 3 tahun akan dtg . So kalau 2 tahun lagi baru nk daftar ,, mungkin anda kena tunggu lagi 4 tahun la untuk tambah modal ..

Bila nak daftar syarikat, janganlah hanya tulis bidang >> menerima tempahan menjahit << sahaja. Tulis je apa2 jenis bidang perniagaan seperti, katering ke, membekal, menjual alatulis ke.. apa2 lah. Fikirkan akan datang apa yang anda boleh buat.. mungkin ada dikalangan keluarga yang boleh buat kerja2 pertukangan, wiring. Akan datang kalau nak tambah bidang  ..kena lah tambah duitnya. 

Bila nak pilih nama syarikat, jangan terlalu khusus seperti "KEDAI JAHIT IDA" ..contoh ye . Lepas tu dalam SSM nak letak bidang katering .. kan tak sesuai .. Guna nama syarikat yang boleh merangkumi semua bidang. Manalah tau ada job selain menjahit di masa akan datang .. 

LANGKAH 3


Bila dah ada syarikat atau SSM... sebaik-baiknya bukak CURRENT ACCOUNT atau AKAUN SEMASA atas nama syarikat. Ia sangat berguna untuk mereka yang bekerja sendiri atau berniaga. " ALAH.. TAK PAYAHLA.. BUKAN NAK BUAT PINJAMAN PUN.. BUKAN NAK BUKAK KEDAI PUN".. ni lah biasa orang2 kita selalu fikir. Tapi kalau nak beli kereta? nak beli rumah? Slip gaji dah takda, apa yang kita nak bagi..? Bagi anda yang bekerja sendiri , ambil upah ke buatlah AKAUN SEMASA. Itulah slip gaji kita  yang bekerja sendiri ni.

Biasanya kalau kita dapat projek atau tender menjahit pukal dari syarikat2 ke , atau persatuan2 dan sebagainya, mereka ni nak bayar pakai cek . Biasanya mereka perlukan akaun semasa syarikat untuk pembayaran. Tak perlulah susah2 nak cari orang lain yang ada AKAUN SEMASA untuk clearkan check. Silap gaya orang lain plak tumpang akaun semasa anda .. Dapat gak komisen kan .. 

LANGKAH 4
Bagi mereka yang dah ada kedai.. dan ada rezeki lebih.. daftarlah pulak Kementerian Kewangan ( MOF ) . Pengalaman saya bila dapat tender tapi takde MOF.. automatik kena reject.. MOF ni lah yang mengukuhkan syarikat kita

Walaupun kita ada pelbagai kemahiran .. tapi bila kita kekurangan pengiktirafan di atas.. itu lah salah satu yang menyekat kita dari terus ke hadapan ..


* tips ni sy dapat daripada admin group KMAJ - sis Ida Ismail


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...