Thursday, 13 October 2016

Kucing anak

Assalamualaikum

Dah lama tak mengupdate blog kan..agak busy sikit kebelakangan ni =)

Anak-anak sy ada haiwan peliharaan sekarang..anak kucing berumur 7bulan rasanya..dorang pelihara dari kecik sampai lah sekarang..dan diberikan nama 'kucing anak' 




Baru-baru ni, kucing mama (mak kepada kucing anak) telah melahirkan anak...again...sy memang tak ambik peduli pasal kucing..tak minat kucing...tapi takde la takut kucing..atau bencikan kucing. Sy suka tengok kucing yang comel tapi takde lah sampai membelai-belai, peluk kucing ( itu peranan anak-anak sy huhu)

Kucing anak dah manja ngan kitorang..kalau kitorang naik kereta nanti dia akan datang dekat dan buat muka kesian

Sebijik cam puss in boot


Tengah syok merempit di pagi hari, sy tertengok keadaan kucing baby ( baca: anak kucing yang baru dilahirkan) kesian sangat-sangat..kulit kepala dia tertanggal & menampakkan kepala dia. Ya Allah..sy jadi speechless, sampaikan tak boleh apa-apa kerja dah


Sy google klinik haiwan yang berhampiran ( awal-awal tu fikir nak hantar ke klinik kesihatan je kot-kot dorang boleh jahitkan haha) pastu jumpa satu klinik di bandar machang & terus ke sana..bab menyedihkan...sejam lepas balik dari klinik, kucing ni meninggal dunia. Beberapa kali sy check, betul ke..pegang perut, pegang tengkuk dia nak pastikan dia bernyawa ke tak

Si ibu mengiau-ngiau dekat sy seolah-olah nak bagitau anaknya dah takde...walaupun sy kenal kucing ni baru 3-4jam, tapi dah menitiskan air mata..now i know perasaan orang yang kehilangan kucing yang dibela bertahun-tahun sehingga menangis..i feel you...

Sy disedarkan jugak..rupanya perasaan kasih dan perikemanusiaan kepada haiwan masih ada jauh di lubuk hati ini


Terima kasih Allah


Friday, 17 June 2016

Tempahan raya 2016


Hari ni hari ke-12 ramadhan..selamat berpuasa korang...half way to go..layan kan tempahan yang dah siap

 jubah A line..kembang nya sampai habis bidang..bila dah siap, berkenan plak tengok corak dia. mungkin bila dah susun corak nampak terletak je hehe


 baju kurung pahang..tahun ni banyak permintaan untuk baju kurung ni


 baju kurung moden, bunga sulam dari Bandung.tak dapat nak letak kat mannequin sebab saiz badan xs


 dress untuk baby umur 8bulan..comey sangat! nampak gaya kena usha mannequin untuk baby plak =)



close up sikit dress ni..suka kombinasi songket sarawak & kain hijau plain

lebihan kain mak nya request untuk jahitkan baju kurung

dah selesai separuh..tinggal lagi dalam 11pasang termasuk baju raya untuk diri sendiri dan anak-anak..tukang jahit TERpaksa jahit baju sendiri di akhir waktu sebelum tutup mesin jahit untuk sementara waktu..22 hari lagi, wish me luck!


p/s: tak sabar nak merdeka!!!!


Tuesday, 31 May 2016

Persoalan yang sering berada dalam fikiran


Persoalan yang selalu ada dalam fikiran saya bila jahit baju customer, ok tak baju ni? selesa ke dia pakai? terBESAR ke? terKECIK ke? 

hampir semua tempahan saya akan tertanya-tanya..pastu dok telek-telek baju, ade je yang tak kena walaupun kesilapan sebesar kuman. kalau boleh dialter sampai puas hati. saya tau manusia memang tak sempurna, cuma was-was tu lebih hehe



untuk si ibu dan anak-anak..bila tengok dorang pakai, dan bagitau selesa..fuhh...macam seketul batu jatuh dari belakang =)

bercinta nak siapkan lace ni..

ok, nak start jahit baju tempahan untuk raya..wish me luck!


Saturday, 28 May 2016

binatang peliharaan kami


 memperkenalkan haiwan peliharaan kami...anak-anak ayam


 impian husband saya sejak dulu-dulu..at last tercapai jugak..hajat nak pelihara ayam kampung, next time kita tambah lagi..tak banyak pun, kitorang bela 15ekor je..untuk permulaan


gigih dia membuat sangkar ayam..just gunakan bahan-bahan terpakai je dan tambah sikit-sikit

dan hasilnya..anak-anak memang suka ape-ape haiwan..kalau boleh, memang nak pegang je ayam-ayam ni

semoga cepat membesar, sihat & gemuk-gemuk

=)


Saturday, 21 May 2016

tempahan: kenduri kahwin mei 2016

hajatnya nak start merempit baju raya, tapi kena settle kan dulu tempahan untuk kenduri kahwin cuti sekolah ni



banyak koleksi jubah yang dijahit tahun ni

adik beradik, tapi baju ibunya belum siap lagi..kita sambung kejap lagi

jubah kajn songket sarawak

Alhamdulillah rezeki...

tempahan raya dah ditutup ye...untuk lepas raya anytime k..whatsapp saya untuk tempahan..yang jauh, jangan risau, saya boleh poskan

=)


Tuesday, 17 May 2016

Hadif patah tangan


Dugaan lagi..semoga dugaan ini untuk penghapus dosa-dosa kami, in sha Allah..bulan lepas hadif admitted, asma & jangkitan kuman dalam paru-paru.

ini cite bulan lepas..seronok dok dalam wad katanya..asyik maaakan je..pastu dapat bilik untuk 1orang...rezeki...



kejadian di sekolah khamis lepas..patah tangan. Cerita sebenar tak dapat dikenal pasti dengan sahih. Katanya ada lubang dekat longkang. Takde sesiapa yang tolak, dia jatuh dengan sendiri. (nak sangat pergi tengok lokasi kejadian, camana dia boleh jatuh) Kalau tak silap longkang dekat dengan kelas dia tak dalam pun

rasanya kalau dah kena kat parent lain, mungkin dah jadi viral dalam fb ahaha..kitorang rileks je, lagipun itu salah dia...tanggung sendiri lah sakitnya huhu


selepas bertukar kepada simen jenis fiber

jadi sekarang tengah cuti sakit..doakan hadif cepat sihat ye korang..opps sebelum terlupa

Selamat Hari Guru!!

(pssst...hajat di hati nak jahitkan sesuatu untuk cikgu hadif sempena Hari Guru, nampak gaya postpone sampai sekolah dibuka lepas cuti nanti)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...