Sunday, 21 December 2014

masak sendiri vs tapau


Nak masak ke, tapau je, atau makan kat kedai?? Biasanya korang masak atau makan kat kedai je?? sy..ade dua-dua..masak ade, makan kat kedai ade..tapi lebihkan makan kat kedai..sekali sekala ke kedai jugak bile bosan tak tau nak masak ape (dilema paling atas housewife) ataupun saje je nak makan kat luar (ngeh..ngeh..)

tapi sebenarnya banyak kelebihan bile korang masak sendiri tau..duit lebih jimat..puas hati dapat makan banyak-banyak tapi duir sikit kuar (it's me!).. ok, sy list down duit perbelanjaan kat umah sy ye...

ayam seekor = rm14
ikan sekilo = rm10
sayur = rm2

ayam sy masak seekor dapat untuk 2 hari makan, makan tengahari dan malam untuk 3 dewasa dan 3 kanak-kanak (or boleh katakan 4 dewasa sebab hadif makan cam orang dewasa!) ikan plak guna setengah kilo untuk sehari..sy masak sekali sehari je tau, masak tengahari sekali ngan malam..jimat masa! ayam tu plak ade guna jugak untuk masak mee goreng ke, bihun goreng ke, nasi goreng ke untuk sarapan..atau lebihan makanan malam untuk dibuat nasi goreng! bijak tak...kalau nak masak sotong ke udang ke, boleh je..sy pun kalau bosan mula mencari makanan lain heheh..




kalau makan kat kedai berapa biasanya korang habiskan?? kat sini dalam rm26 untuk sekali makan...kat kl sy tak pasti ye..korang makan kat restoran 5star lagi banyak belanja kan...see...sekali makan dah macam beli bahan mentah untuk 2 hari punya makan...kalau dah sebulan berapa banyak korang dah save kan...



pengalam sy satu hari itu..makan kerang bakar kat kedai...satu pinggan harga dia rm5..ade dalam 15ekor je...sedih...kalau beli kerang mentah, sekilo baru rm3@4..lagi puas hati makan..

tak pandai masak bukan alasannya..kat pasaran berlambak buku-buku masakan..kat internet, just google je...senang kan nak masak zaman sekarang? sy pun tak pandai masak..sy masak dengan aktif selepas kahwin..belajar sikit-sikit, lama-lama mesti pandai..ok la...setakat nak makan untuk kami anak-beranak =)

buku ni best..masakan dia sedap-sedap..boleh masuk web dia jugak 

yang penting hati kita..nak masak ke tak..kalau korang rasa susah, try masak kat rumah sekali seminggu..pastu naikkan sikit demi sikit..in sha Allah mesti pandai punyer

 


Thursday, 4 December 2014

Kenduri kahwin 2014


Musim cuti sekolah dah kembali...(walaupun dah terlewat 2minggu)..ape yang paling familiar dengan cuti sekolah? of course kenduri kahwin...sana sini kenduri kahwin...boleh dikatakan setiap hari ade je undangan ke majlis kahwin..kadang-kadang dalam sehari ade 3-4 tempat kena attend...seronok sebenarnya..boleh tengok orang bersanding..cantik je kan..


kepada bakal pengantin, dalam korang membuat persiapan, jangan lupa pakai premium beautiful korset ye..bukan setakat untuk cantik pada hari persandingan, tapi dapat digunakan selepas melahirkan anak, dan nak dapatkan bentuk badan yang ideal walaupun dah beranak pinak...satu pelaburan yang bijak!



 Nak letakkan di atas hantaran, boleh jugak..kreatif kan...nak letak premium beautiful elegance sesuai...sebab dia punyer kotak pun dah cantik




korset ni dapat digunakan ke walaupun dah 5, 6 tahun pakai??

boleh...nak pakai sampai 20tahun pun boleh...sebab korset ni ade lifetime warranty..nak service @ repair anytime, anywhere je...tak perlu bayar lagi..cangkuk tercabut ke, kain terkoyak ke..hantar je...in sha Allah boleh dibaiki, nampak cantik cam first time korang beli dulu 
 
nak beli installment, nak join kutu pun boleh..whatsapp sy cepat-cepat!
 
sya
014-824 8525
 
 





Friday, 28 November 2014

Testimoni: fresh from oven (pb)


Alhamdulillah...dapat positif feedback daripada salah sorang customer sy..actually die baru je beli premium beautiful daripada sy dalam akhir bulan 10 camtu



Sy tak kenal customer ni, bersua muka pun belum jugak..alhamdulillah dengan zaman yang canggih ni, urusan pembelian dan penghantaran premium beautiful berjalan lancar tanpa perlu berjumpa..blog ade, fb ade, instagram ade, whatsapp pun ade...syukur...dapat plak customer yang jujur dan bertanggungjawab camni..salah sorang ahli kutu sy, dan katanya kalau ade rezeki lebih lagi cepat bayar lagi bagus...

baru pakai 4 hari, dah pregnant! ehem...ehem...takpe dik..nanti lepas bersalin boleh sambung pakai pb ye..nanti boleh dapat shape cam sebelum kahwin, in sha Allah...

sy penah dapat komen (bukan customer sy) katanya susah nak pakai pb..tak selesa bla bla bla...tapi bila ditanya dengan teliti, ramai yang complain camtu sebenarnya tak pakai pun..simpan bawah katil je..jangan camtu dik, kita dah beli mahal-mahal, dah satu investment untuk diri kita..just try it..tak selesa..ye...awal-awal memang tak selesa..takes time dear..seumur hidup kita tak pernah duduk dalam postur yang betul..of course kita rasa tak selesa..dalam 2-3 minggu in sha Allah badan kita dah terbiasa.. =) nak joging pun boleh bile pakai pb hehhe


nak join kutu, nak beli pb, sila pm ye 

sya
014-824 8525
 



Thursday, 27 November 2014

Anak demam uhuk...





Sehari dua ni, iman demam..haih...rasanya sebab hujung minggu lepas telinga dia dimasuki si sengkenit aka pirah (dalam bahasa kelantan)..sakit woo kena serangga kecik ni..kecil-kecil cili padi...port die plak kat dalam telinga...nak tak nak terpaksa ke klinik, mintak bantuan doktor keluarkan..meraung woo...sy yang kena dulu pun menangis bile nak cabut..tapi bukan dalam telinga la 

= ( 

bile anak demam, kita sebagai ibu tak senang duduk kan? siang hari ok..sebab iman ni jenis aktif je walaupun demam..tapi bile malam, tidur je keje die, haba tak boleh keluar, so suhu pun naik..nak letak cool fever dia ni jenis tak bagi letak..terus dicabutnya...memang cool fever yang ade kat umah dijadikan mainan anak-anak


nak lap badan atau kepala dengan tuala basah lagi laaa tak nak..dicabutnya jugak..ade sesetengah parent yang tak pakaikan baju dekat anak-anak..kalau yang tu sy tak buat..satu, anak sy jenis tak suka naked..satu lagi susah...dorang tak suka dilapkan dengan kain basah



ape yang sy buat ialah,basahkan baju yang iman pakai, pakaikan balik..meraung-raung jugak dia...guna air dari paip ye..bukan air suam atau air sejuk dari peti...menangis pun sekejap je..sumbatkan dengan susu, diam le dia...sambil-sambil letak tuala basah atas kepala..itu cara sy la...dan berkesan! tapi untuk anak di bawah 2tahun yang belum pandai bukak baju dengan sendiri haha...suhu badan pun akan menurun, sekejap je baju dah kering..bile suhu badan naik balik, sy basahkan lagi...

kalau yang dah besar tu, selimutkan dengan biovelocity sleepmate (BVSM) atau yang ade premium beautiful boleh selimutkan dengan waist nipper tu..ikhtiar kan (kepada yang ade benda-benda ni kat umah)




Friday, 21 November 2014

Resepi: Ikan bilis & mix vegetable


dalam banyak-banyak resepi yang sy penah masak, inilah salah satu yang menjadi setiap kali masak..teramat sedap you all..rasa cam nak masak tiap-taiap je, tapi tak boleh la..kang naik berat 10kg tiap-tiap bulan memang cari nahas je hehehhe..confirm korang akan makan nasi 3-4 pinggan, SEDAP teramat!

tapi sy tak jamin ye...bagi yang tengah diet, jangan sekali-kali cuba resepi ni...kang diet ke mana, perut ke mana...bagi yang takde selera makan, sangat digalakkan mencuba...makan masa sahur pun sesaui jugak...pehhh.....rasa cam makan waktu berbuka je

ok, terus ke resepi....resepi ni dapat dari facebook, cuma tuan empunya dah lupa siapa...mintak ampun tuan rumah..sebab sy ni jenis suka tulis resepi dalam buku...cuma masak tu tak tau bile, kadang-kadang setahun baru cuba



- goreng secara berasingan ikan blis, carrot, ubi kentang dan kacang panjang
- tumiskan bahan blend: 1 biji bawang holland, 2 ulas bawang putih, 1 lada merah, 1 biji tomato, cili padi (kalau suka pedas)
- tumis sampai pekat sikit..masukkan air asam jawa, kicap, garam, gula

cuba jangan tak cuba

Sunday, 16 November 2014

Short vacation @ Cherating


Alhamdulillah last week kitorang buat short vacation di Cherating...sebenarnya 2nd time ke sana untuk tahun  ni..haih..tak tau nak ke mana sebenarnya..al-maklum dengan musim hujan sekarang, nak ke cameron highland, kes tanah runtuh..nak ke arah utara plak kes puting beliung di kedah..nak ke negeri pantai timur pun risau gak sebab musim tengkujuh dah start kan...

ade cerita lucu sebenarnya percutian kitorang kali ni...cuti memang husband dah apply dah lama..cuma location tak tau nak ke mana..sampai le ke hari nak bertolak kitorang tak tau nak ke mana! barang-barang dah packing, pastu singgah di machang sebab husband nak pos barang kerja dia..kat situ lah kitorang decide nak ke sini..sebab kat machang adalah persimpangan untuk ke utara, ke terengganu ataupun ke barat...hahha...last-last kitorang kata jom kita ke kemaman, cari hotel kat sana, stay dalam 1 malam pastu singgah di umah kakak ipar...sampai kat kemaman, plan berubah plak hehheh...sebab hotel di kemaman penuh, cari di cherating jela..al-kisah ceritanya...

yang ni chalet yang mengadap pantai..kitorang ambik yang ni


yang ni plak mengadap pool


swimming pool..ade pool besar dan pool kecik

view dari balkoni kitorang...best pagi-pagi menunggu matahari terbit..ade tapak untuk bermain bola tampar..kalau datang ramai-ramai mesti best


 ade 2 katil queen..yang ade anak ramai (cam sy ni) sesuai sangat


 

Thursday, 30 October 2014

Rezeki bulan Oktober


Alhamdulillah..demand untuk premium beautiful memang tak putus-putus sejak join biz ni..kadang-kadang tak perlu post pasal pb, still orang cari..bak kata omputih "let's the product do the talking"...cheeewah....


Bulan ni je ade 2 orang customer yang nak beli PB...syukur Ya Allah...ade yang nak kecikkan tang perut, ade sorang lagi yang nak pakai lepas ngandung...and sebenarnya dia belum pregnant, cuma persediaan untuk masa depan..hebat kan...inilah 1st time sy dapat customer yang buat persediaan barang-barang bersalin tapi sebenarnya sekarang dia tengah plan untuk mengandung =)

Nak pantang mestilah pakai korset yang senang untuk dipakai, tak perlu tunggu mak atau husband pakaikan untuk kita...dan boleh pakai seumur hidup sebab ade lifetime warranty!!




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...