Friday, 28 November 2014

Testimoni: fresh from oven (pb)


Alhamdulillah...dapat positif feedback daripada salah sorang customer sy..actually die baru je beli premium beautiful daripada sy dalam akhir bulan 10 camtu



Sy tak kenal customer ni, bersua muka pun belum jugak..alhamdulillah dengan zaman yang canggih ni, urusan pembelian dan penghantaran premium beautiful berjalan lancar tanpa perlu berjumpa..blog ade, fb ade, instagram ade, whatsapp pun ade...syukur...dapat plak customer yang jujur dan bertanggungjawab camni..salah sorang ahli kutu sy, dan katanya kalau ade rezeki lebih lagi cepat bayar lagi bagus...

baru pakai 4 hari, dah pregnant! ehem...ehem...takpe dik..nanti lepas bersalin boleh sambung pakai pb ye..nanti boleh dapat shape cam sebelum kahwin, in sha Allah...

sy penah dapat komen (bukan customer sy) katanya susah nak pakai pb..tak selesa bla bla bla...tapi bila ditanya dengan teliti, ramai yang complain camtu sebenarnya tak pakai pun..simpan bawah katil je..jangan camtu dik, kita dah beli mahal-mahal, dah satu investment untuk diri kita..just try it..tak selesa..ye...awal-awal memang tak selesa..takes time dear..seumur hidup kita tak pernah duduk dalam postur yang betul..of course kita rasa tak selesa..dalam 2-3 minggu in sha Allah badan kita dah terbiasa.. =) nak joging pun boleh bile pakai pb hehhe


nak join kutu, nak beli pb, sila pm ye 

sya
014-824 8525
 



Thursday, 27 November 2014

Anak demam uhuk...





Sehari dua ni, iman demam..haih...rasanya sebab hujung minggu lepas telinga dia dimasuki si sengkenit aka pirah (dalam bahasa kelantan)..sakit woo kena serangga kecik ni..kecil-kecil cili padi...port die plak kat dalam telinga...nak tak nak terpaksa ke klinik, mintak bantuan doktor keluarkan..meraung woo...sy yang kena dulu pun menangis bile nak cabut..tapi bukan dalam telinga la 

= ( 

bile anak demam, kita sebagai ibu tak senang duduk kan? siang hari ok..sebab iman ni jenis aktif je walaupun demam..tapi bile malam, tidur je keje die, haba tak boleh keluar, so suhu pun naik..nak letak cool fever dia ni jenis tak bagi letak..terus dicabutnya...memang cool fever yang ade kat umah dijadikan mainan anak-anak


nak lap badan atau kepala dengan tuala basah lagi laaa tak nak..dicabutnya jugak..ade sesetengah parent yang tak pakaikan baju dekat anak-anak..kalau yang tu sy tak buat..satu, anak sy jenis tak suka naked..satu lagi susah...dorang tak suka dilapkan dengan kain basah



ape yang sy buat ialah,basahkan baju yang iman pakai, pakaikan balik..meraung-raung jugak dia...guna air dari paip ye..bukan air suam atau air sejuk dari peti...menangis pun sekejap je..sumbatkan dengan susu, diam le dia...sambil-sambil letak tuala basah atas kepala..itu cara sy la...dan berkesan! tapi untuk anak di bawah 2tahun yang belum pandai bukak baju dengan sendiri haha...suhu badan pun akan menurun, sekejap je baju dah kering..bile suhu badan naik balik, sy basahkan lagi...

kalau yang dah besar tu, selimutkan dengan biovelocity sleepmate (BVSM) atau yang ade premium beautiful boleh selimutkan dengan waist nipper tu..ikhtiar kan (kepada yang ade benda-benda ni kat umah)




Friday, 21 November 2014

Resepi: Ikan bilis & mix vegetable


dalam banyak-banyak resepi yang sy penah masak, inilah salah satu yang menjadi setiap kali masak..teramat sedap you all..rasa cam nak masak tiap-taiap je, tapi tak boleh la..kang naik berat 10kg tiap-tiap bulan memang cari nahas je hehehhe..confirm korang akan makan nasi 3-4 pinggan, SEDAP teramat!

tapi sy tak jamin ye...bagi yang tengah diet, jangan sekali-kali cuba resepi ni...kang diet ke mana, perut ke mana...bagi yang takde selera makan, sangat digalakkan mencuba...makan masa sahur pun sesaui jugak...pehhh.....rasa cam makan waktu berbuka je

ok, terus ke resepi....resepi ni dapat dari facebook, cuma tuan empunya dah lupa siapa...mintak ampun tuan rumah..sebab sy ni jenis suka tulis resepi dalam buku...cuma masak tu tak tau bile, kadang-kadang setahun baru cuba



- goreng secara berasingan ikan blis, carrot, ubi kentang dan kacang panjang
- tumiskan bahan blend: 1 biji bawang holland, 2 ulas bawang putih, 1 lada merah, 1 biji tomato, cili padi (kalau suka pedas)
- tumis sampai pekat sikit..masukkan air asam jawa, kicap, garam, gula

cuba jangan tak cuba

Sunday, 16 November 2014

Short vacation @ Cherating


Alhamdulillah last week kitorang buat short vacation di Cherating...sebenarnya 2nd time ke sana untuk tahun  ni..haih..tak tau nak ke mana sebenarnya..al-maklum dengan musim hujan sekarang, nak ke cameron highland, kes tanah runtuh..nak ke arah utara plak kes puting beliung di kedah..nak ke negeri pantai timur pun risau gak sebab musim tengkujuh dah start kan...

ade cerita lucu sebenarnya percutian kitorang kali ni...cuti memang husband dah apply dah lama..cuma location tak tau nak ke mana..sampai le ke hari nak bertolak kitorang tak tau nak ke mana! barang-barang dah packing, pastu singgah di machang sebab husband nak pos barang kerja dia..kat situ lah kitorang decide nak ke sini..sebab kat machang adalah persimpangan untuk ke utara, ke terengganu ataupun ke barat...hahha...last-last kitorang kata jom kita ke kemaman, cari hotel kat sana, stay dalam 1 malam pastu singgah di umah kakak ipar...sampai kat kemaman, plan berubah plak hehheh...sebab hotel di kemaman penuh, cari di cherating jela..al-kisah ceritanya...

yang ni chalet yang mengadap pantai..kitorang ambik yang ni


yang ni plak mengadap pool


swimming pool..ade pool besar dan pool kecik

view dari balkoni kitorang...best pagi-pagi menunggu matahari terbit..ade tapak untuk bermain bola tampar..kalau datang ramai-ramai mesti best


 ade 2 katil queen..yang ade anak ramai (cam sy ni) sesuai sangat


 

Thursday, 30 October 2014

Rezeki bulan Oktober


Alhamdulillah..demand untuk premium beautiful memang tak putus-putus sejak join biz ni..kadang-kadang tak perlu post pasal pb, still orang cari..bak kata omputih "let's the product do the talking"...cheeewah....


Bulan ni je ade 2 orang customer yang nak beli PB...syukur Ya Allah...ade yang nak kecikkan tang perut, ade sorang lagi yang nak pakai lepas ngandung...and sebenarnya dia belum pregnant, cuma persediaan untuk masa depan..hebat kan...inilah 1st time sy dapat customer yang buat persediaan barang-barang bersalin tapi sebenarnya sekarang dia tengah plan untuk mengandung =)

Nak pantang mestilah pakai korset yang senang untuk dipakai, tak perlu tunggu mak atau husband pakaikan untuk kita...dan boleh pakai seumur hidup sebab ade lifetime warranty!!




Tuesday, 28 October 2014

Perubahan kepada yang lebih baik


Alhamdulillah...apabila diberi kesempatan untuk berubah kepada yang lebih baik...cerita yang sy nak kongsikan ini, bukan niat untuk sy menunjuk-nunjuk taupun berlagak ye..cuma untuk berkongsi dan mungkin memberi kesedaran kepada yang lain...sebab sy pun berubah apabila melihat post di FB, dan Allah membuka hati sy..Alhamdulillah...

sy pakai tudung sejak dari kecil lagi..pakaian sy biasa-biasa je...takde la seksi...tapi takde terlalu menutup aurat..lepas kawin, kat umah mertua sy pakai tudung..tapi sy masih pakai baju t-shirt lengan pendek...beberapa tahun kemudian, sy start pakai baju berlengan panjang...tapi, di rumah mama sy, apabila abang ipar sy balik kampung, sy masih tak pakai tudung...dalam fikiran sy waktu itu, pakai tudung di luar rumah sahaja..padahal sepatutnya wanita Islam pakai tudung sewaktu ade orang bukan muhrim dengan kita..kemudian, sy berubah, pakai tudung di rumah mama sy sendiri...

 sy pakai tudung camni je

Pada hari raya Aidiladha 2013, sy ke rumah saudara sy..subhanallah..sy melihat isteri kepada saudara sy pakai tudung labuh, dan baju yang menutup punggung..apabila sy tengok dia, sy bercakap dalam hati sy..."Cantiknya dia walaupun dia menutup aurat sepenuhnya". Apabila Allah membuka hati sy pada waktu itu, sy terus bertekad untuk berpakaian dengan lebih sempurna..pakaian sy sebelum ni memang longgar, tapi ada kala tak menutup punggung sepenuhnya..tudung sy biasa je..sy terus berazam, sebab sy takut Allah takkan bagi hidayah-Nya itu selepas ini..itu yang sy takutkan



Sebulan yang lepas, sy mula memakai stoking..kesedaran tu muncul bila baca dalam post kawan-kawan di FB...ye...FB bukan sekadar benda-benda buruk kat situ..kalau kita aplikasinya dengan lebih baik, in sha Allah kita dapat ilmu yang berguna...Alhamdulillah Allah bukakan hati sy..



Ye...kesedaran untuk kita berubah kadang-kadang sikit demi sedikit...kalau sekaligus memang sangat bagus..dalam kes sy, sy berubah sikit demi sedikit...semalam, sy ke kedai dengan berpakaian yang sempurna..perasaan sy ialah "selamat"...itulah yang sy rasakan...selamat..

Dan semalam sy baru bertanya kepada husband sy...

"Takpe ke sya pakai stoking?"
"Molek baru..."


Subhanallah...2 perkataan itu membuatkan sy mengalirkan air mata...perasaan sy seperti takde benda lain yang sy mahukan...dah cukup semua ini yang sy ade...dengan sokongan daripada encik suami..itu sangat-sangat memberi kelegaan, dan kepuasan untuk sy

Idola sy..Dena bahrin...sy suka tengok pakaian dia, dan tudung yang dia pakai..walaupun pangkat dia lebih muda daripada sy..why not kan? selalu follow IG die..dekat youtube ade dia ajar pakai tudung bawal dengan lebih sempurna...cer korang search dalam youtube okey....semoga penghijrahan sy ini akan berkekalan sampai ke akhir hayat, amin...




Walaupun sy begini, tapi sy masih orang yang sama seperti dulu..pendidikan agama sy masih basic..in sha Allah akan bertambah dari hari ke hari...



Antara post di FB yang memberi sedikit kesedaran kepada sy..terima kasih kepada yang share

syukur ya Allah...



Thursday, 23 October 2014

Kacang apekah ini??


Korang kenal tak kacang ni??


kacang ni mama sy dapat daripada kawan sepengajian Al-Quran..kawan dia agih-agihkan benih ni..dan mama pun tanam kat umah..pastu mama bagi plak kat mak (mertua sy) dan mak tanam sampai berbuah-buah...banyak sangat...kacang ni senang je nak hidup..tanam je..pastu dia naik sendiri

best makan kacang ni..rebus sampai empuk..rasa dia lemak-lemak gitu..katanya boleh jugak digoreng sayur..tapi sy tak pernah cuba..next time mungkin...

 inilah kacang nya..biasanya kita makan yang ni kan..

besar pahala tuan punya asal pokok ni...daripada generasi pertama, sekarang dah bercucu cicit sampai ke berapa generasi ntah...mak pun ade bahagi-bahagikan kacang ni dekat jiran tetangga dan saudara mara..antara pahala yang berterusan walaupun kita dah meninggal ialah ialah dengan menanam tanaman, selagi ada manusia atau haiwan yang memakannya kita akan mendapat pahalanya..subhanallah..

yuk kita bercucuk tanam


 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...